Plattegrond van Marinevliegkamp Valkenburg

Kaart van MVKV in 2005

Onderstaande kaart geeft de situatie weer van het MVKV in 2005. De bron van deze plattegrond is het boek 'Terg mij niet' van het NIMH. Aanvullend zijn door mij in rood de functies van enkele gebouwen omstreeks 1980 gemarkeerd. De meeste parkeerspots van platform 10 en de flight van VSQ 321 zijn in 2005 al lang verwijderd.

Elke parkeerspot voor een Atlantic was voorzien van een zogenoemde Breguetlijn, een azimuthale referentielijn met behulp waarvan voor vertrek door de GEONAV de voorliggende ware koers van het vliegtuig kon worden bepaald teneinde de willekeurige output van de twee gyro's, via de koerscomputer, te kunnen oplijnen. De ICAO code voor MVKV was EHVB.

Plattegrond van MVKV 2005

Plattegrond van MVKV in 2005



Luchtfoto van MVKV omstreeks 1975

Op onderstaande foto is platform 10 met de flight van VSQ 321 nog aanwezig, evenals platform 3 bij hangar 6 (huisvesting van de technische dienst van VSQ 321), de beide opbomplatforms, en de oude verkeerstoren op de bunker. Links op de foto zijn de longroom, de twee slaapbarakken voor (onder)officieren, de Gouden Bal en, aan de andere kant van de weg, de slaapbarakken voor de Marva's van die tijd goed te onderscheiden. Meer naar het midden zijn hangar 2 (staf en operationele dienst van VSQ 321) en hangar 6 goed te zien. Iets daarboven op de foto ligt gebouw V10 van de Vliegdienst van MVKV, links van het hoofdplatform. De oude hangar 5 aan het hoofdplatform (voor de Neptunes van VSQ 320) is later vervangen door hangar 7 (voor de Orions). Eind 2010 is hangar 2 getransformeerd tot Hangaar2 (voor evenementen), en hangar 6 tot TheaterHangaar.

Een busje transporteerde de bemanningen van VSQ 321 van hangar 2, via het vliegdienstgebouw voor een briefing, naar de flight van VSQ 321. Op de flight trok de bemanning de parachuteharnassen en reddingvesten aan, en werd door de vliegers het onderhoudslogboek gecheckt.

Luchtfoto van MVKV 1975

Luchtfoto van MVKV omstreeks 1975 (foto NIMH)

fotogebruik
laatst bijgewerkt op 13 november 2024

© Copyright 2021-2024 Frans Bönig

contact    |    privacy