Oorlogsroutes van het ss Nieuw Amsterdam

Wereldkaart

Onderstaande afbeelding heeft een hoge resolutie, is daardoor groot en kan enigszins traag laden. Deze pagina is het best te scrollen en te lezen op een groot computerscherm.

Deze wereldkaart toont bij benadering de routes die de Nieuw Amsterdam gedurende WO2 een of meerdere malen gevolgd heeft tijdens het grote aantal troepentransportreizen dat het schip heeft gemaakt. Reis 39 van het schip (trajecten 102 t/m 109 in het vaarschema) betrof o.a. Operation Pamphlet.

Operation Pamphlet was een zeer geheim redeployment transport in januari en februari van 1943 van de complete Australische negende infanteriedivisie (ongeveer 31.000 militairen, maar zonder zwaar materieel) van Suez naar Fremantle en Melbourne met vier van de grootste troepentransportschepen - waaronder de Nieuw Amsterdam met 6.262 militairen geëmbarkeerd - en één kleiner en trager schip in één konvooi. Tijdens de voorbereidingen hiervoor was op het Addu atol (het zuidelijkste atol van de Malediven) een speciaal bevoorradingspunt opgezet. Het konvooi werd beschermd door een wisselend aantal escortevaartuigen, in het oostelijk deel van de Indische Oceaan tijdelijk door tot twaalf marineschepen (deels o.a. door Hr.Ms. Jacob van Heemskerck en drie andere Nederlandse marineschepen).

Op de website van het Australian War Memorial is een zeldzame (stomme) film te zien over dit redeployment transport. Ook zijn daar 152 foto's beschikbaar gerelateerd aan de Nieuw Amsterdam tijdens dit transport, inclusief een foto waarop kapitein Barendse staat samen met de commandant van de negende infanteriedivisie, en tevens een fotoserie van 328 foto's betreffende het hospitaalschip Oranje. Een andere film toont in twee delen hoe de Australische marine en luchtmacht de konvooibescherming aanpakten.

wereldkaart oorlogsroutes

Wereldkaart oorlogsroutes Nieuw Amsterdam



Addu atol in de Indische Oceaan

Frans sextant

Nieuw Amsterdam in lagune Addu atol
Deze foto is op 10 februari 1943 genomen op de Nieuw Amsterdam, tijdens Operation Pamphlet ten anker liggend in de lagune van het Addu atol voor bevoorading. Op de achtergrond rechts zie je twee van de andere grote troepentransportschepen. Beide lijken 3-pijpers te zijn; in dat geval dus de Île de France en de Queen Mary. (foto Australian War Memorial)

Addu Atol

Addu atol
Een deel van een zeekaart met daarop weergegeven het atol Addu. Addu is ongeveer 11x8 zeemijl groot en heeft een grote, beschutte en voor schepen toegankelijke lagune. De waterdiepte in de lagune varieert tussen 18 en 70 meter. Door de klimaatverandering (stijgende zeespiegel) zal het atol onder water verdwijnen.



Dreigingsbeeld Indische Oceaan in 1942

Onderstaande afbeelding is afkomstig uit hoofdstuk 7 van het boek 'Australia in the War of 1939–1945, Series 2 (Navy), Volume II - Royal Australian Navy, 1942–1945'.

wereldkaart

Dreigingsbeeld Indische Oceaan in 1942



Konvooiroutes en verliezen Atlantische Oceaan 1939/1945

Meer dan 3.500 geallieerde koopvaardijschepen werden door nazi-Duitsland tot zinken gebracht, evenals 175 marineschepen. Bijna alle grote oppervlakteschepen en 783 U-boten van de Kriegsmarine werden uiteindelijk door de geallieerden vernietigd. Ongeveer 36.000 geallieerde en 30.000 Duitse zeevarenden kwamen om. Een interactieve digitale kaart toont de locaties en gegevens van (bijna) alle wereldwijd in WO2 tot zinken gebrachte schepen van de geallieerden, van de as-mogendheden en ook van de neutrale staten. De getoonde getallen zijn eigenlijk niet te bevatten.

wereldkaart

Konvooiroutes en verliezen Atlantische Oceaan 1939/1945



Verliezen Nederlandse Koopvaardij

Bij aanvang van WO2 - voor Nederland was dat op 10 mei 1940 - waren er ongeveer 1.300(!) Nederlandse koopvaardijschepen (circa 3 miljoen bruto registerton) waarvoor totaal ongeveer 37.000 Nederlandse en buitenlandse zeevarenden beschikbaar waren. Van die schepen waren er toen ongeveer 1.100 (waarvan ongeveer 700 van de Grote Handelsvaart) buitengaats of in het buitenland, bemand met ongeveer 31.900 opvarenden (waarvan circa 18.500 uit het Koninkrijk Nederland en 13.400 buitenlanders). Van deze 1.100 Nederlandse koopvaardijschepen ging ongeveer de helft verloren, en ongeveer 2.700 Nederlandse en 1.470 buitenlandse opvarenden ervan kwamen om. Vanaf 4 mei 2023 zijn (bijna) alle namen van de bemanningsleden en van de schepen digitaal te raadplegen in de Databank Koopvaardijpersoneel 1940-1945 van de Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945.

In 2020 verscheen vanuit de Vereeniging van Oud-Kweekelingen van de Kweekschool voor de Zeevaart (VOK) de derde, herziene uitgave van het boekje 'In memoriam', ter herdenking van de 186 gedurende WO2 (1939-1945) omgekomen oud-kwekelingen van de school.

Het televisieprogramma 'Andere Tijden' maakte in 2010 de documentaire 'Gevaren op zee: de koopvaardij in WO2'.

Literatuur

1. L.L. von Münching, De Nederlandse Koopvaardijvloot in de Tweede Wereldoorlog, 2 delen, 1978 en 1986
2. K.W.L. Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog, 3 delen, 1987 en 1990
3. A.M.C. van Dissel et al., De Nederlandse koopvaardij in oorlogstijd, 2014
4. N. Guns, dsts Nieuw Amsterdam, Band 3B (Varen 1941-1946), 2016



Tijdlijn van de oorlogsinzet van ss Nieuw Amsterdam

Zie ook het vaarschema met daarin alle trajecten. Deze trajecten zijn tevens te herleiden uit de Scheepsbewegingkaarten van de Nieuw Amsterdam, die in Londen en Australië werden bijgehouden. Door mij zijn daarin (of in het toegevoegde, aan de wal bijgehouden overzicht van reizen) geel gemarkeerd mijn eigen aantekeningen met de start- en einddatum van het gezagvoerderschap van George Barendse, de reisnummers waarbij hij gezagvoerder van het schip was, en de trajecten van Operation Pamphlet.

  1. Vanaf 14-09-1940 (voorbereidingen)
    Vertrek van schip uit New York naar Halifax. Daar worden de eerste aanpassingen t.b.v. de oorlogstaak uitgevoerd, o.a. het schilderen van de dekhuizen in een camouflagekleur en het installeren van een initiële bewapening en een degaussingsysteem. Dan vertrek naar Singapore. Daar volgen grondiger aanpassingen en wordt een paravaanveegtuig geïnstalleerd. Vervolgens vertrek naar Australië en Nieuw Zeeland. Eind januari 1941 worden in Wellington de schoorstenen in camouflagekleur geschilderd.
  2. Vanaf 12-02-1941 (Indische Oceaan)
    Troepentransporten van Nieuw Zeeland en Australië naar Singapore en Brits-Indië. In Singapore wordt in april 1941 de bewapening aangepast. 
  3. Vanaf 15-05-1941 (Durban-periode)
    Troepentransporten tussen Brits-Indië, Zuid-Afrika, Mombassa, Aden en Suez. Bij herhaald binnenliggen in Durban vindt een gefaseerde versterking van de bewapening plaats en wordt -  waarschijnlijk in oktober of november 1941 - de romp in camouflagekleur geschilderd en - waarschijnlijk eind 1942 - een radarsysteem geïnstalleerd. Kapitein George Barendse wordt in Durban vanaf 20-12-1942 de gezagvoerder van de Nieuw Amsterdam.
  4. Vanaf 01-02-1943 (Operation Pamphlet )
    Redeployment van Australische en Nieuw Zeelandse troepen van Noord-Afrika via de haven van Suez naar Australië en Nieuw Zeeland i.v.m. de Japanse bedreiging van die landen. In Melbourne - vlak vóór de oversteek naar de westkust van de VS - volgen opnieuw aanpassingen aan de bewapening. 
  5. Vanaf 10-03-1943 (Stille Oceaan en Indische Oceaan)
    Oversteek van de Stille Oceaan, van Wellington in Nieuw Zeeland naar San Francisco in de VS. Daar volgen zeer grote aanpassingen, ook aan de bewapening, om te voldoen aan de Amerikaanse eisen. Tevens wordt een andere camouflagekleur aangebracht. Terugreis naar Wellington. Troepentransporten tussen Nieuw Zeeland, Australië en Afrika.
  6. Vanaf 03-05-1943 (Indische Oceaan en Stille Oceaan)
    Troepentransporten tussen Australië en Nieuw Zeeland via Indische Oceaan naar Colombo, Suez, Massawa en Durban, nu ook met Amerikaanse militairen. Tussen 04-10-1943 en 18-01-1944, naast andere trajecten,  2x heen en weer tussen Nieuw Zeeland en San Francisco. In San Pedro, nabij Los Angeles, wordt in december 1943 de bewapening weer aangepast.
  7. Vanaf 20-02-1944 (Atlantische Oceaan, voor het vervolg van Operation Bolero en de voorbereiding op Operation Overlord )
    Reis van Durban en de Indische Oceaan naar Gourock in het VK. Troepentransporten over de Noord Atlantische Oceaan tussen de VS en Canada, en Gourock. Dit als voorbereiding op de invasie van West-Europa. Op 25-12-1944 vormt de U806 een mogelijke dreiging voor de Nieuw Amsterdam. Op 03-01-1945, nabij Halifax, vuurt de U1232 akoestische torpedo's af op het schip (dat dit niet opmerkt en dat niet getroffen wordt).
  8. Vanaf 22-04-1945 (naar Australië en terug, rond Afrika)
    Een rondreis van Gourock via het Suezkanaal naar Australië, Zuid-Afrika en weer terug naar Liverpool.
  9. Vanaf 10-07-1945 (na afloop oorlog)
    Troepentransporten vanuit het VK naar de VS en Canada voor de terugtrekking van troepen uit Europa. Op 01-08-1945 wordt kapitein George Barendse in New York afgelost als gezagvoerder van de Nieuw Amsterdam door kapitein Dekema. Vanaf 16-08-1945 is in New York de bewapening van het schip verwijderd. Transport van Nederlandse troepen van Southampton richting Nederlands-Indië, en van repatrianten uit Nederlands-Indië naar Southampton. Op 10-04-1946 is het schip voor het eerst terug in Rotterdam, waar het op 22-11-1939 voor het laatst vertrokken was.

fotogebruik
laatst bijgewerkt op 15 september 2024

© Copyright 2021-2024 Frans Bönig

contact    |    privacy