OruxMaps

Smartphone
Fietsnavigatie

Als navigator op de fiets gebruik ik mijn Android smartphone met de app OruxMaps als navigatiesysteem. Meestal gebruik ik daarbij een offline vectorkaart van OpenAndromaps, zoals die van Nederland op de eerste afbeelding.

De GNSS-chip van mijn telefoon gebruikt de Navstar-GPS, GLONASS en Beidu satellietnavigatiesystemen. Galileo is op de chip van mijn al wat oudere telefoon niet geïmplementeerd.

Het is verstandig om je altijd te realiseren dat GNSS-signalen eenvoudig gestoord kunnen worden (jamming) en ook nagebootst kunnen worden door vervanging met foutieve informatie (spoofing). In die situaties zal een professioneel navigator altijd moeten kunnen teruggrijpen op een ander en minder nauwkeurig navigatiesysteem, bijvoorbeeld e-Loran, Traagheidsnavigatie of astronomische navigatie gecombineerd met gisnavigatie. Meer weten over jamming en spoofing van GNSS? Bekijk dan de website van de Resilient Navigation and Timing Foundation, met name de presentaties en de blogs daarop. Op de website GPSJAM.org kun je elke dag steeds de jamming situatie van de voorgaande dag (en van eerdere dagen) zien zoals die door de commerciële luchtvaart wereldwijd is ervaren (voor een juiste interpretatie: lees eerst de FAQ van die website).

OruxMaps maakt het mogelijk vector- en rasterkaarten te gebruiken, zowel online als offline. De app kan veel kaarttypes hanteren: wegenkaarten, topografische kaarten, historische kaarten, zeekaarten en luchtvaartkaarten met verschillende projecties en datums, en in verschillende bestandsformaten. Goede en vaak gratis kaarten voor offline gebruik zijn op een aantal internet sites verkrijgbaar. Ook kunnen  WMS- en WMTS-kaartdiensten online gebruikt worden.

De app is voorzien van veel functionaliteit, m.i. voor de meeste gebruikers teveel. Dat komt de overzichtelijkheid van de gebruikersinterface niet ten goede, vooral voor beginnende gebruikers. Overigens is de gebruikersinterface beschikbaar in meerdere talen, ook in het Nederlands.

Een tweede nadeel is dat de Spaanse ontwikkelaar van de app als eenmansbedrijf het codeerwerk én de ondersteuning doet, en zich vooral op de Spaanstalige markt lijkt te concentreren. Ondersteuning van gebruikers, via de website van OruxMaps, de beschikbare handleidingen en het forum, is dan ook niet zoals je van een groter bedrijf kan verwachten.

Al met al beschouw ik OruxMaps echter als de beste app voor vrijetijdsnavigatie.


Voor het vooraf maken van een route heb ik goede ervaringen met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond en met BRouter (het kan ook met OruxMaps zelf, maar slechts tot een beperkt aantal routepunten; bovendien werkt het prettiger, nauwkeuriger en sneller op het grote scherm van een PC). Zoals met elke routeplanner waarmee je een gedetailleerde route met veel routepunten wilt samenstellen, vereist het gebruik wel wat handigheid en ervaring. Is de route eenmaal op het scherm getekend, dan kan deze als gpx- of kml-bestand worden geëxporteerd en vervolgens worden overgebracht naar de smartphone zodat gebruik in OruxMaps mogelijk is. Voor sommige noodzakelijke aanpassingen in een gpx-bestand gebruik ik soms ook Garmin Basecamp (offline) of Judise (online). Om ongewenste resultaten te voorkomen, is het van belang dat de kaart van de routeplanner zo veel mogelijk hetzelfde is als de te gebruiken kaart in OruxMaps, bijvoorbeeld beide in basis een recente OpenStreetMap-kaart.


Kaartvoorbeelden op kaartscherm van OruxMaps
Zeekaart rasterkaart
Zeekaart Noordzeekust
(offline)
Luchtfotokaart
Luchtfotokaart
2020 (WMTS)
Kadasterkaart
Kadasterkaart
2021 (WMS)
Topografische kaart
Topografie TOP25Raster
1925 (WMTS)
OpenTopo kaart
Topografie OpenTopo
2021 (WMTS)
TOP10NL kaart
Topografie TOP10NL
2021 (WMTS)
TOP25Raster kaart
Topografie TOP25raster
1952 (WMTS)
TOP25Raster kaart
Topografie TOP25raster
1987 (WMTS)
TOP25Raster kaart
Topografie TOP25raster
2020 (WMTS)
OpenFlight map Nederland
Open Flight Map Nederland
(offline)
VFR Sectional Chart US
VFR Sectional Chart US
(online)
IFR Enroute Low Chart US
IFR Enroute Low Chart US
(online)

fotogebruik
laatst bijgewerkt op 15 september 2024

© Copyright 2021-2024 Frans Bönig

contact    |    privacy